ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Κωνσταντίνος Λαζαράκης, Master of Wine

Μιλούσα πρόσφατα με ένα υψηλόβαθμο στέλεχος μιας από τις πιο σημαντικές εταιρείες που ασχολούνται με το ποτό στην Ελλάδα και η κουβέντα ήρθε στο πως οι εταιρίες ψάχνουν, αρκετές φορές απεγνωσμένα, να βρουν τομείς της αγοράς που μπορούν να τους αποφέρουν αξιόλογα κέρδη. Ήταν απόλυτος στην τοποθέτησή του: «το παιγνίδι πια έχε στραφεί μόνο στα άτομα που έχουν σημαντική οικονομική άνεση.

Το να έχεις καλά κέρδη ενώ ασχολείσαι με το μέσο ή το χαμηλό κομμάτι της αγοράς αφορά μόνο τις μεγάλες εταιρίες, θέλει χρόνο και μεγάλη επένδυση, ενώ και πάλι το ποσοστό κέρδους δεν θα είναι ιδιαίτερα καλό, απλά θα κάνεις πολύ τζίρο. Μάλιστα, οι κορυφαίες εταιρίες ακολουθούν το δόγμα «δεν πουλάμε προϊόντα αλλά εμπειρίες». Οι άνθρωποι που έχουν χρήματα να χαλάσουν δεν θέλουν να αγοράζουν πράγματα, θέλουν να ζήσουν στιγμές».

Είναι εύκολο να σκεφτεί κάποιος πως, για τον χώρο του κρασιού, όλα τα παραπάνω οδηγούν σε ένα και μόνο θέμα: τον οινοτουρισμό. Αν το κρασί και οι δημιουργοί του θέλουν να πλησιάσουν τα άτομα που έχουν την οικονομική δυνατότητα να τους στηρίξουν, πρέπει να τους προσφέρουν εμπειρίες. Και αυτές οι εμπειρίες δεν πρέπει να είναι μια παρουσίαση σε ένα εστιατόριο ή ένα βίντεο στο ΥouΤube. Σε αυτή την διαδικασία, ο χώρος του κρασιού έχει ένα απίστευτο πλεονέκτημα. Το κρασί, σαν προϊόν, έχει απίστευτο βάθος και το να προσφέρει εμπειρίες είναι σχετικά εύκολο. Κάθε κρασί κατάγεται από ένα αμπέλι ή μια περιοχή, έχει ένα συγκεκριμένο μέρος που παράγεται, ενώ πίσω του υπάρχει ένας δημιουργός, ένα όραμα και, συνήθως, πολλές ιστορίες. Όλα αυτά δημιουργούν ένα υπέροχο υπόστρωμα, έτοιμο να σαγηνέψει τον επισκέπτη ενός οινοποιείου.

Έτσι, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως μια από τις πιο σημαντικές προτεραιότητες των Ελληνικών οινοποιείων σήμερα είναι το να αναπτύξουν το οινοτουριστικό κομμάτι των επιχειρήσεών τους. Ο οινοτουρισμός είναι ένα εργαλείο που δεν αυξάνει αναγκαστικά τις πωλήσεις, αλλά που μπορεί να δημιουργεί πελάτες-πρεσβευτές που θα μείνουν πιστοί για πάντα.

Όμως, θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως, για να γίνει ένας επισκέπτης πρεσβευτής, θα πρέπει η εμπειρία που θα του προσφέρουμε να είναι πραγματικά ξεχωριστή. Θα πρέπει ο χώρος του οινοποιείου να μπορεί να εμπνεύσει, αλλά και το προσωπικό να είναι ικανό να προσφέρει μια άρτια παρουσίαση. Αν αυτά τα δύο δεν ισχύουν, τότε τα αποτελέσματα να είναι αρνητικά. Η καλύτερη προσέγγιση είναι παρατηρήσουμε το τι κάνουν τα μεγαθήρια του οινοτουρισμού παγκοσμίως και, φυσικά, να προσαρμόσουμε αυτές τις παραστάσεις στις δικές μας δυνατότητες.

Κωνσταντίνος Λαζαράκης

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.