ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Γιώργος Βέκιος, Οινολόγος

Ο αγροτουρισμός μια ακόμα μορφή τουρισμού ή κάτι παραπάνω;

Από την δεκαετία του 50, στις δυτικοευρωπαϊκές χώρες (κυρίως Γαλλία, Αγγλία, Γερμανία) αναπτύχθηκε ένα είδος ήπιου τουρισμού που είχε πολύ διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά σε σχέση με την κλασσική, όπως οι περισσότεροι γνωρίζουμε, μορφή τουρισμού.

Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά

Ο αγροτουρισμός προσφέρει:
– αγροτικές δραστηριότητες, (καλλιέργεια αγρών, διαχείριση ζωϊκού κεφαλαίου)
παρατηρήσεις του οικοσυστήματος (επισκέψεις σε υγροβιότοπους, μελέτη της τοπικής πανίδας και χλωρίδας,
– αθλήματα περιπέτειας (αναρρίχηση, ράφτινγκ,)αλλά και απλής σωματικής άσκησης (πεζοπορία)
– πολιτιστικές περιηγήσεις (επισκέψεις σε παραδοσιακής αρχιτεκτονικής οικισμούς, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους)
– μαθήματα οικοτεχνίας (αργαλειός, υφαντική, χειροτεχνία, αγγειοπλαστική)
– μαθήματα τοπικών συνηθειών (τοπικών χορών, μαγειρικής) κ.α.

Όπως φαίνεται από τα παραπάνω, όσοι προτιμούν αυτή την μορφή τουρισμού επιθυμούν να ζήσουν κοντά στην ύπαιθρο, να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις και να ζήσουν την ζωή των κατοίκων της περιοχής.

Η εκδήλωση αυτής της μορφής τουρισμού, έχει σε μεγάλο βαθμό (ίσως κυρίως) προέλθει από την απομόνωση των κατοίκων των πόλεων από την ύπαιθρο. Η έντονη αστικοποίηση και η συγκέντρωση του πληθυσμού στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις δεν τους δίνει την ευκαιρία ζήσουν όπως οι κάτοικοι της υπαίθρου κοντά στην φύση.

Αρκετοί κάτοικοι των πόλεων, έχουν αναμνήσεις από την παιδική ή νεανική ηλικία, όσοι έζησαν σε χωριά, αλλά και αρκετοί άλλοι έχουν παραστάσεις που απόκτησαν είτε μέσα από αφηγήσεις είτε μέσα από την ενημέρωση (ΜΜΕ, TV, κινηματογράφος).

Όπως έχουν δείξει μελέτες όσοι στρέφονται στον αγροτουρισμό, είναι υψηλού οικονομικού επιπέδου και μέσης ηλικίας (από 35 – 50 ετών). Έχουν συνεπώς και την οικονομική δυνατότητα αλλά και την πνευματική να απολαύσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν οι αγροτουριστικές εκμεταλλεύσεις. Φυσικά έχουν και απαιτήσεις γι αυτό όσοι ασχολούνται ή σκέφτονται να ασχοληθούν με τον αγροτουρισμό, πρέπει να έχουν υπ΄ όψη τους ότι θα πρέπει να προσφέρουν υψηλής ποιότητας προϊόντα και υπηρεσίες.

Οφέλη του αγροτουρισμού

Η πρώτη φυσικά σκέψη που κάνουμε είναι αυτή της οικονομικής ενίσχυσης των εισοδημάτων, όσων ασχολούνται με τον αγροτουρισμό. Εκτός από την ενοικίαση δωματίων, έχουν την δυνατότητα να προωθήσουν τα προϊόντα τους (π.χ. κρασί) σε καλές τιμές χωρίς την παρέμβαση μεσαζόντων. Με την άμεση πώληση, δημιουργούν μια «προσωπική» πελατεία, η οποία στον βαθμό που είναι δυνατόν (ύπαρξη δικτύου διανομής) θα εξακολουθήσει να αγοράζει και να καταναλώνει τα προϊόντα της μονάδας, ακόμα και μετά την επιστροφή στην πόλη. Ίσως και να προτείνει σε άλλους γνωστούς ή συγγενείς τα προϊόντα που δοκίμασαν και εκτίμησαν.

Το σύγχρονο marketing επισημαίνει ότι για την επιτυχία των πωλήσεων ενός προϊόντος θα πρέπει να προβάλλεται η σύνδεσή του με τον παραγωγό, την ιστορία της παραγωγικής μονάδας και της διατήρησης παραδοσιακών στοιχείων. Αυτό δείχνει ότι οι αγροτουριστικές εκμεταλλεύσεις έχουν ένα πλεονέκτημα που πρέπει να προβάλλουν.

Ως παράπλευρο κέρδος θα πρέπει να θεωρείται και η αναζωογόνηση των τοπικών κοινωνιών αλλά και η προστασία της φύσης. Ο αγροτουρισμός είναι και πρέπει να είναι οικολογικός τουρισμός.

Οργάνωση αγροτουρισμού και δικτύων

Είναι φανερό από τα πιο πάνω ότι μια εκμετάλλευση προκειμένου να πετύχει θα πρέπει να είναι ενταγμένη οργανικά (ομάδα δράσεων) ή έστω γεωγραφικά (σε περιοχή που υπάρχουν πολλές ανάλογες δράσεις) σε μεγαλύτερα δίκτυα αγροτουρισμού. Θα είναι ευχής έργο να δημιουργηθούν όσο το δυνατόν ευρύτερες συνεργασίες που θα περιλαμβάνουν:
– ξενώνες παραδοσιακής αρχιτεκτονικής,
– φάρμες εκτροφής ζώων (π.χ. ορνιθοτροφία),
– κτήματα αγροτικής εκμετάλλευσης (π.χ. αμπέλια, ελαιοκαλλιέργεια, λαχανόκηποι)
– οινοποιίες, ελαιουργίες,
– τοπικοί σύλλογοι φορείς, πολιτιστικά σωματεία,
-εκδρομικές διαδρομές (εκκλησίες, μουσεία) κ.α.

Οινοτουρισμός

Ένα υποσύνολο του αγροτουρισμού είναι και ο οινοτουρισμός. Στην Ελλάδα προσπαθεί να αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια, αν και όχι πάντα στην σωστή κατεύθυνση. Πολλά οινοποιεία έχουν ανοίξει τις πόρτες τους στους επισκέπτες, αλλά φυσικά αυτό δεν είναι αγροτουρισμός, αφού δεν μοιάζει να περιέχει τα ποιοτικά στοιχεία που έχουν πιο πάνω. Τα οινοποιεία οφείλουν να ενταχθούν σε ευρύτερα δίκτυα αγροτουρισμού για να έχουν την μεγαλύτερη δυνατή αναγνώριση και το βέλτιστο κέρδος.
Οι σύγχρονες οινοποιίες έχουν αρκετά θετικά στοιχεία (όμορφη προσεγμένη αρχιτεκτονική των κτιρίων, εκπαιδευμένο προσωπικό, εξαιρετικά προϊόντα). Είναι καιρός να ενισχύσουν αυτή την θέση μέσα σε πιο οργανωμένα δίκτυα που θα προσφέρουν όσο το δυνατόν ολοκληρωμένες προτάσεις.

Γιώργος Βέκιος

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.